Recension av bikerboken ”E DE NATT?? av Lisa Bäckbrant

Jag fick en tunn bok i min hand och öppnade den utan att veta vad jag hade att förvänta mig. Författaren var okänd för mig och bokens titel: E De Natt gav snarare fler frågor än svar. Men boken fångade mig från första stund. Den handlar om en bikertjej som besöker bikerfester, kör hoj, campar, förälskar sig. Den handlar om skrattet, glädjen och galenskapen i bikerlivet!

Boken är ett koncentrat av alla de händelser vi alla som levt inom bikerkulturen så väl känner igen oss i. Det är galet. Det är tokroligt och uppsluppet. Det är bikerlivet när det är som underbarast och dyrbarast. Det är en bok att läsa flera gånger då den väcker till liv nya, egna minnen av liknande karaktär varje gång.

Författaren har ett helt eget sätt att behandla det svenska språket. Ordföljd och prepositionsanvändning är vad man kan kalla kreativt men vad har det för betydelse?

Boken når fram, fångar en, bjuder in och formligen kastar läsaren in i författarens upplevelse av bikervärlden. Tid och rum upphör och man vandrar eller rättare sagt kör sin hoj längs minnenas allé tillsammans med Lisa Bäckbrant. Boken förmedlar en känsla. Känslan av bikerkulturens essens och vad mer kan man nånsin begära att en författare ska kunna ge läsaren? Boken är bikerkulturen när den som bäst och underbarast!

Boken består av två delar. En ljus skildring av en bikertjejs upplevelser och en andra del som är betydligt mer mörk och dyster. Liksom bikerlivet äger bägge sidor så gör också boken så. Det kostar på att vara biker. Det är inget enkelt liv. Myndigheterna gör det svårt men värmen, brödraskapet och upplevelserna gör det alltid värt det. Bokens mörker handlar inte om bikerförföljelser utan om livet efter en olycka och, Anna, den kvinnliga huvudpersonens anhöriga och vänners upplevelser av förloppet. Jag skall inte här avslöja handlingen bara att den som lärt känna Anna i bokens första del berörs i grunden av den avslutande delen. Även här är ”Det kunde varit jag”– känslan hela tiden närvarande.

Jag vill här citera vad en biker skrivit till författaren om sin personliga läsupplevelse: Hej! Tog stående frukost skulle ut o jobba m vagnen! Öppnade boken tänkte kika lite bara. Hmmm, nåja blev stående bokläsning från början till slutet under köksfläkten som stått på fullt ös o jag hann inte ens tända en cigg?? Fattar du resencionen?? Tack för boken! Det var med en klump i halsen o tårar i ögonen jag insåg att den var slut. Hans kompisar förklarade senare att personen aldrig ens läste böcker. Kan man få en bättre recension?

Jag avslutar recensionen genom att mana till handling: Köp boken! It´s a keeper! Du kommer att plocka fram den många gånger i livet framöver då den är oss. Den är bikerkultur! Boken är på 85 sidor och kostar 114 kr. Och, den är värd varenda krona!

Klicka på länken nedan. Fyll i boktiteln: E De Natt i sökrutan och klicka på sökknappen så kommer du till köpsidan och kan göra din beställning.

• facebook
  • googleplus