Nättidningen Payback

Payback intervjuar Bikerpastorn Ulf Mannebäck, Church on Wheels!

uffe1

Med anledning av dokumentären Himmelska Bikers som sändes i SVT kanal 1, måndagen den 29 juli ställde Payback Sverige lite frågor kring bland annat kristna ryggmärkesklubbar/bikerklubbar till en av de medverkande i programmet. Den person som besvarar frågorna är samordnaren inom Church on Wheels, Bikerpastorn Ulf Mannebäck.

Frågor, svar och kommentarer!

Vi börjar intervjun med att citera direkt från medias artiklar om programmet och ber om Ulf Mannebäcks kommentar kring de olika skrivningarna:

Därför kom det som en komplett överraskning att det finns 20 kristna mc-klubbar bara i Sverige.


Kommentar: De ca 20 olika Kristna klubbarna representerar alla sorters mc- stilar, några är de som går in för ”Biker” stuket, några är med i Sverigemodellen.

när någon i introduktionen börjar prata om den vanliga gången med hangarounds och prospects – så känns det märkligt. Alla de vanliga benämningarna som ständigt möter oss i beskrivningar av mc-gäng med inte särskilt gott rykte. Det är precis samma klättring uppåt här, även om man kör i Jesu namn. En tröskel att komma över redan från start.

Kommentar: Vill man vara med i en ”subkultur” så är det väll ganska narturligt att man tar reda på hur den fungerar, annars så ska man nog syssla med något annat. För övrigt tycker jag att bikerkulturen är i vissa stycken mycket lik kristendomen, tänker då på gemenskapen, broderskap, respekt, samförstånd.

Måste man ha väst så att det nästan ser ut som att man är medlem i Hells Angels? Jag har svårt att köpa det här.

Kommentar: Läder kläder och väst är inte på något sätt synonymt för ”Hells Angels”. Jag tycker det blir bara larvigt när de ser det på det viset och fäller en så dum kommentar.

De kristna verkar inte riktigt vilja ta avstånd från de andra gängen.

Kommentar: Vad skulle de vara för Pastor, eller kristen klubb som tog avstånd från folk som vill ha kontakt med dem/oss? Bara tanken på att jag skulle ta avstånd från någon som söker mig som pastor blir ju helt absurd.

Ytterligare frågor

Payback: Du uttalar själv i en artikel dig enligt följande: Skillnaden mellan oss och profana mc-klubbar är väl att vi tror på Jesus, annars har vi nog snarare mer gemensamt.

Vidare så är ju en del av de kristna bikerklubbarna valt att ingå i Sverigemodellen. De kristna bikerklubbarna har även valt att använda sig av bikerkulturens märken och att leva efter samma regelverk gällande bland annat hojinnehav och prövotider.
De kristna bikerklubbarna är slutligen också flitiga deltagare vid olika bikerfester och mc-evenemang.

Så vår fråga blir: Vad består skillnaden mellan kristna bikerklubbar och de andra bikerklubbarna? Finns det någon skillnad förutom tron?

Svar från mig som Bikerpastor: Det är ju för mig helt självklart att ta avstånd från användandet av alla former av rusmedel, har ju arbetat i missbruksvård i många år och ser det som en förtroende fråga. Det finns även andra moraliska aspekter som är ganska självklara om man påstår sig var Kristen/Pastor, men det har inget att göra med om man är biker, raggare, moppefantast eller rent av sportfåne, utan har mer att göra med det nya livet man har funnit i Gud.

Skillnaden mellan kristen bikerklubb och inte kristen är nog ingen större skillnad på i uppbyggnad, även icke kristna klubbar skiljer sig åt i detaljer, så det är nog mer så att det är lite olika mellan alla olika bikerklubbar, en del har ingen klubblokal men de flesta har det, osv.

Payback: Vi har också pratat en hel del med medlemmar från de kristna bikerklubbarna vid olika mc-evenemang. Å de berättar om att de drabbats av samma företeelser som andra bikers såsom person- och fordonskontroller. Vad har du för kommentarer kring det?

Ulf Mannebäck: Personligen har jag aldrig blivit stoppad av den anledningen som du frågar om. Har hör av andra däremot att de blivit stoppade, utan någon rimlig orsak och tycker att det är lite märkligt.

Payback: Hur ser du överlag på de upprepande, olaga kontrollerna av bikers- och bikerklubbar med flera förföljelseformer samt polisens och medias uttalande om klubbarnas kriminella status?

Ulf Mannebäck: Din fråga får mig att tänka på när polisen för några år sedan fick kritik för att de inte klarar upp brott som har begåtts i den utsträckning man kan förvänta sig, typ narkotika, inbrott och annan kriminalitet. Det blev en del skriverier i massmedia av om detta, en polischef svarade då att de behöver nog göra en extra drive med fartkontroller, så folk såg dem mer, vad nu det har med kriminalitet att göra? Möjligen samma tänkande från polisen i det du frågar om.

Massmedia lever mycket på att sälja lösnummer och för dem verkar det som att sanningen inte alltid är så avgörande, utan mer att få till en bra rubrik. Ofta så vill journalister ställa mig som motsats till olika klubbar och bikers för att skapa en ”smaskig” rubrik. Hittills så har jag klarat mig från detta. Det beror nog på att jag krävt av dem att låta bli, men tyvärr så kan man aldrig vara säker på att det inte skulle göra så ändå en dag. Men jag gör vad jag kan för att det inte ska hända.

Payback: Hur ser du på Paybacks arbete och verksamhet för bikerkulturens återupprättelse?

Ulf Mannebäck: Jag önskar er som arbetar med detta allt gott!

Länk till artiklar om Himmelska Bikers-dokumentären:

http://www.payback.name/?p=11238

http://www.payback.name/?p=11302

Länk för att kunna se hela programmet i efterhand:
http://www.svtplay.se/video/1363698/himmelska-bikers

Länk till alla Kristna MC-klubbar i Norden:
http://www.churchonwheels.se/sv/klubbar.html

Länk till Church on Wheels. Én kyrka för motorfolket vars uppgift är att vara ett andligt service organ för alla olika sorters MC-klubbar/Motorklubbar:
http://www.churchonwheels.se/sv/component/content/article/25-allmaent/5-vaelkommen-till-church-on-wheels-europe-.html

Exit mobile version